Takrif Al-Laqith
- Al-Laqith bermaksud kanak-kanak yang dibuang di jalan atau di mana-mana tempat,dan tidak ada sesiapa yang mengakuinya sebagai anaknya.
Dalil Disyariatkan Mengambil Anak Buangan
Dalil yang disyariatkan adalah daripada Al-Quran dan sunnah.
Firman Allah,
"dan berbuatlah kebaikan mudah-mudahan kamu berjaya"
(surah Al-Hajj:77)
Firman Allah,
"Dan bertolong-menolonglah dalam membuat perkara-perkara kebaikan dan ketakwaan"
(surah Al-Maidah:2)
Firman Allah,
"dan sesiapa sahaja yang menjaga keselamatan hidup seseorang,seolah-olah dia menjaga keselamatan hidup manusia semuanya."
(surah Al-Maidah:32)
Dalil daripada sunnah Rasulullah,
Sahl bin Saad r.a berkata. Rasulullah s.a.w bersabda:
"Saya dan penjaga anak yatim di dalam syurga seperti ini,sambil baginda menunjukkan kedua-dua jari telunjuk dan jari hantunya (untuk menunjukkan betapa rapatnya hubungan di antara kedua-duanya.)"
Hukum Mengambil Anak Terbuang
Fardhu kifayah.
Sesiapa sahaja yang terjumpa anak kecil yang tidak mempunyai penjaga di jalan,dia perlu mengambil,menjaga dan mendidiknya. Perkara ini menjadi fardhu kifayah pada sesiapa sahaja yang menjumpainya.
Apabila dia tidak diendahkan oleh sesiapa sahaja,semua penduduk di negeri,daerah atau kampung yang mengetahui kewujudan kanak-kanak tersebut akan berdosa. Jika ada yang ambil,maka penduduk kampung itu akan terselamat.
Dalilnya daripada firman Allah Taala:
"bahawasanya sesiapa yang membunuh seseorang bukan kerana dia telah membunuh orang lain,atau melakukan kerosakan di muka bumi,maka seolah-olah dia telah membunuh manusia semuanya. Sesiapa sahaja yang menjaga keselamatan hidup seseorang manusia.maka seolah-olah dia telah menjaga keselamatan hidup manusia kesemuanya."
(Al-Maidah:32)
Penyaksian Apabila Mengambil Anak Terbuang
Sesiapa sahaja yang menjumpai anak terbuang di sesuatu tempat dan dia mengambilnya untuk dijaga dan dididik,dia wajib mempunyai saksi terhadap tindakannya itu. Ini dilakukan demi memelihara kemerdekaan dan keturunan anak ntersebut. Jika terdapat harta bersama anak tersebut,dia wajib mempunyai saksi terhadap harta tersebut. Ini perlu bagi mengelakkan fitnah dan menjamin hak anak terhadap hartanya sekalipun orang yang mengambil anak itu adalah seorang yang adil dan amanah.
Syarat Anak Yang Diambil Boleh Tinggal Terus Bersama Dengan Orang Yang Mengambilnya.
Sepertimana yang dimaklumi,hukum mengambil anak terbuang adalah fardhu kifayah. Walau bagaimanapun,bagi membolehkan anak itu dijaga,ia perlu memebuhi 4 syarat:
1)Islam
Anak yang terbuang tidak boleh dijaga oleh orang kafir kecuali jika anak itu dihukumkan sebagai orang kafir. Contohnya apabila dapat diketahui walau apa cara sekalipun,ibu bapa anak itu adalah orang kafir. Ketika itu,dibolehkan untuk mereka menjaga anak itu.
2)Adil
Anak yang terbuang tidak boleh terus dijaga oleh orang yang dikenali sebagai fasik. Dia mesti diserahkan kepada induvidu yang dimaklumi keadilan dan amanahnya.
3)Rusyd(Waras/matang)
Jika anak tersebut dijumpai oleh orang yang kurang matang seperti belum sampai umur,anak itu hendaklah diambil daripadanya. Begitu juga jika dia seorang yang tidak sempurna akal(safih) sedangkan sebelum ini dia waras. Ini sekiranya dia dihalang daripada membelanjakan hartanya. Anak itu tidak dibenarkan tinggal bersamanya.
4)Bermukim
Jika orang yang mengambil anak itu ingin bermusafir bersamanya ke suatu tempat tertentu,anak itu hendaklah diambil daripadanya. Ini kerana anak itu tidak selamat daripada diperhambakan atau ditipu.
Walau bagaimanapun,dalam menjaga syarat-syarat dia atas,keputusan membenarkan anak itu terus tinggal bersama orang yang menjumpainya atau tidak tertakluk kepada kuptusan qadi atau hakim(pemerintah). Ini kerana pemerintah adalah wali kepada mereka yang tidak mempunyai wali. Oleh itu pemerintah bertanggungjawab menentukan penjagaan anak terbuang dan menjaga kepentingannya dalam masalah tersebut.
Nafkah Anak Terbuang
Apabila seseorang telah mengambil anak terbuang,dan dibenarkan untuk menjaganya disebabkan semua syarat telah dipenuhi,beberapa perkara perlu diteliti;
1)Adakah terdapat harta bersama anak itu?
2)Atau tidak ada harta bersamanya?
Jika terdapat harta bersama anak itu,ia dikira milik anak itu kerana dia yang menguasainya dan tidak ada sesiapa yang mempertikaikannya. Harta itu perlu dibelanjakan untuk keperluan anak tersebut. Ketika itu pemerintah hendaklah membelanjakannya. Ini dilakukan dengan memberikan keizinan kepada penjaganya untuk membelanjakan harta tersebut demi kepentingan dan keperluan anak itu. Jika penjaga membelanjakannya tanpa keizinan qadi atau hakim(pemerintah),dia hendaklah menggantikannya. Dia bertanggungjawab mengembalikan nilainya kepada anak tersebut.
Konsep yang sama diterima pakai bagi harta simpanan anak yatim yang dijaga wali. Jika wali membelanjakan simpanan tersebut tanpa keizinan hakim(pemerintah),harta yang sama sepertinya atau nilainya hendaklah dipulangkan kembali kepada anak yatim itu.
Perbelanjaan harta ini tertakluk kepada keizinan hakim(pemerintah). Ini kerana hak penguasaan terhadap harta hanya sabit untuk bapa dan datuk sahaja. Oleh itu waris lain,lebih-lebih lagi orang luar yang tidak ada hubungan kekeluargaan dengan anak tersebut sudah tentu tidak mempunyai hak penguasaan terhadap harta tersebut.
Oleh kerana hakim(pemerintah) adalah wali mutlak kepada sesiapa sahaja yang tidak mempunyai wali,maka pemerintahlah yang menjadi rujukan dalm membelanjakan harta kanak-kanak itu. Ini boleh dilakukan dengan pemerintah sendiri yang membelanjakan harta tersebut,atau memberikan keizinan kepada penjaganya untuk membelanjakan harta anak jagaannya.
Harta Baitulmal Diberikan Kepada Anak-anak Terbuang yang Tidak Berharta
Jika kanak-kanak itu tidak berharta,nafkahnya wajib diambil daripada harta Baitul Mal melalui peruntukan dana kepentingan umum. Ini kerana harta Baitul Mal disimpan untuk kepentingan tersebut. Inilah hukum yang disepakati oleh para ulama Islam.
Adakah Harta Baitul Mal perlu Dibayar Balik?
Hakim(pemerintah) tidak perlu meminta dibayar balik harta Baitul Mal yang telah dibelanjakan sebagai nafkah kepada anak tersebut setelah dia dewasa. Ini kerana nafkah tersebut bukannya hutang tetapi merupakan hak kanak-kanak tersebut sebagaimana nafkah suami kepada isteri dan nafkah bapa kepada anak-anak.
Nafkah Anak-anak Terbuang Ketika Baitul Mal Tidak mempunyai Harta
Jika harta Baitul Mal tidak mencukupi untuk menampung keperluan anak-anak terbuang disebabkan bilangannya yang terlalu banyak.atau terdapat keperluan lain yang lebih penting,hakim(pemerintah) wajib meminjam daripada orang kaya. Hutang tersebut hendaklah dibuat atas nama negara. Kadar hutang yang diperlukan ialah kadar yang mencukupi keperluan anak-anak terbuang. Hutang hendaklah dibayar ketika BaitulMal mempunyai harta.
1 ) Takrif kanak-kanak : Seorang kanak-kanak yang diiktiraf sebagai seorang yang dibawah umur 18 tahun, melainkan udang-undang dinegaranya mengiktiraf umur dewasanya sebelum itu.
2 ) Tiada diskrimi : Semua hak terpakai bagi kanak-kanak tanpa kecualian. Adalah menjadi obligasi negara untuk melindungi kanak-kanak daripada apa-apa bentuk diskriminasi dan untuk mengambil tindakan yang positif untuk memajukan hak mereka.
3 ) Kepentingan terbaik kanak-kanak : Segala tindakan berkenaan dengan kanak-kanak hendaklah mengambil kira sepenuhnya kepentingan terbaik kanak-kanak itu. Negara hendaklah memberikan kanak-kanak itu jagaan yang mencukupi apabila ibu bapa atau orang lain yang dipertanggungjawabkan dengan tanggungjawab itu, gagal untuk berbuat demikian.
4 ) Pelaksanaan hak-hak : Negara mestilah melakukan segala yang boleh dilakukannya untuk melaksanakan hak-hak yang terkandung.
5 ) Bimbingan ibu bapa dan keupayaan berkembang kanak-kanak : Negara mestilah menghormati hak dan tanggungjawab ibu bapa dan keluarga luas (komuniti) untuk memberikan bimbingan kepada kanak-kanak yang sesuai dengan keupayaan berkembangnya.
6 ) Kewujudan perkembangan : Setiap kanak-kanak mempunyai hak sedia ada untuk hidup, dan negara mempunyai obligasi untuk memastikan kewujudan dan perkembangan kanak-kanak itu.
7 ) Hak untuk mendapatkan nama dan kerakyatan : Kanak-kanak mempunyai hak terhadap nama sejak dilahirkan. Kanak-kanak juga mempunyai hak untuk memperolehi kerakyatan dan seboleh-bolehnya untuk mengetahui ibu bapanya dan dijaga oleh mereka.
8 ) Memelihara identiti : Negara mempunyai obligasi untuk melindungi, dan jika perlu memantapkan semula aspek-aspek asas identiti kanak-kanak itu. Ini termasuklah nama, kerakyatan dan pertaian keluarga.
9 ) Pemisahan daripada ibu bapa : Kanak-kanak mempunyai hak untuk tinggal bersama ibu bapanya melainkan jika ini disifatkan tidak secocok dengan kepentingan terbaik kanak-kanak itu. Kanak-kanak itu juga mempunyai hak untuk mengekalkan hubungan dengan kedua-dua ibu bapa jika dipisahkan daripada salah seorang salah seorang atau kedua-duanya.
10 ) Penyatuan semula keluarga : Kanak-kanak dan ibu bapa mereka mempunyai hak untuk meninggalkan mana-mana negara untuk memasuki negara mereka sendiri bagi maksud penyatuan semula atau bagi mengekalkan perhubungan anak-anak.
11 ) Pemindahan haram dan tidak boleh pulangan : Negara mempunyai obligasi untuk mencegah dan meremedikan penculikan atau penahanan kanak-kanak di luar negeri oleh seorang ibu atau bapa atau pihak ketiga.
12 ) Pendapat kanak-kanak : Kanak-kanak mempunyai hak untuk menyatakan pendapat mereka secara bebas dan menjadikan pandangan itu diambil kira dalam apa-apa perkara atau tatacara yang menyentuh kanak-kanak.
13 ) Kebebasan bersuara : Kanak-kanak mempunyai hak untuk menyatakan pandangannya, menerima maklumat, memberitahu idea atau maklumat, tanpa mengira sempadan.
14 ) Kebebasan berfikir, rasa hati dan beragama : Negara hendaklah menghormati hak kanak-kanak kepada kebebasan berfikir, rasa hati dan beragama, tertakluk kepada bimbingan ibu bapa yang sewajarnya.
15 )Kebebasan berpersatuan : Kanak-kanak mempunyai hak untuk berjumpa dengan yang lain, dan untuk menjadi ahli persatuan atau membentuk persatuan.
16 )Perlindungan privasi : Kanak-kanak mempunyai hak kepada perlindungan daripada gangguan ke atas privasi, keluarga, tempat tinggal dan surat menyurat dan daripada libel atau slander.
17 ) Akses kepada maklumat yang sewajarnya : Negara hendaklah memastikan kanak-kanak diberi akses kepada maklumat dan bahan daripada pelbagai sumber, dan negara itu hendaklah menggalakkan media massa untuk menyebarkan maklumat yang mempunyai faedah sosial dan kebudayaan kepada kanak-kanak, dan mengambil langkah untuk melindunginya daripada bahan yang memudaratkan.
18 )Tanggungjawab ibu bapa : Ibu bapa mempunyai tanggungjawab untuk membesarkan kanak-kanak, dan negara hendaklah menyokong mereka dalam hal ini negara hendaklahmemberikan bantuan yang sewajarnya kepada ibu bapa dalam pembesaran anak.
19 )Perlindungan daripada penyalahgunaan dan pengabaian : Negara hendaklah melindungi kanak-kanak daripada segala bentuk penganiayaan yang dilakukan oleh ibu bapa atau orang lain yang bertanggungjawab bagi jagaan kanak-kanak itu dan mewujudkan program sosial yang sesuai bagi pencegahan penyalahgunaan penganiayaan dan rawatan mangsa.
20 ) Perlindungan kanak-kanak tanpa keluarga : Negara diwajibkan memperuntukkan perlindungan yang khas kepada seorang kanak-kanak yang dilucutkan persekitaran kekeluargaannya dan juga memastikan bahawa jagaan keluarga alternatif atau penempatan institusi boleh didapati dalam kes sedemikian. Usaha-usaha untuk memenuhi obligasi ini hendaklah memberi perhatian yang sewajarnya kepada latar belakang kebudayaan kanak-kanak itu.
21 ) Pengangkatan : Dalam negara-negara di mana pengangkatan diiktiraf dan atau dibenarkan, ia hanya boleh dijalankan demi kepentingan terbaik kanak-kanak dan itu pun hanya dengan kebenaran pihak berkuasa yang berwibawa, dan perlindungan bagi kanak-kanak itu.
22 ) Kanak-kanak pelarian : Perlindungan khas hendaklah diberi kepada seorang kanak-kanak pelarian. Adalah menjadi obligasi negara untuk memberi kerjasama dengan pertubuhan yang berwibawa yang memperuntukkan perlindungan dan bantuan sedemikian.
23 ) Hak kanak-kanak kurang upaya : Seorang kanak-kanak mempunyai hak kepada penjagaan, pendidikan dan latihan khas untuk membantunya menikmati kehidupan yang sepenuhnya dan dihormati dan mencapai tahap tertinggi sikap dan tidak bergantung dan integrasi sosial yang boleh.
2 ) Tiada diskrimi : Semua hak terpakai bagi kanak-kanak tanpa kecualian. Adalah menjadi obligasi negara untuk melindungi kanak-kanak daripada apa-apa bentuk diskriminasi dan untuk mengambil tindakan yang positif untuk memajukan hak mereka.
3 ) Kepentingan terbaik kanak-kanak : Segala tindakan berkenaan dengan kanak-kanak hendaklah mengambil kira sepenuhnya kepentingan terbaik kanak-kanak itu. Negara hendaklah memberikan kanak-kanak itu jagaan yang mencukupi apabila ibu bapa atau orang lain yang dipertanggungjawabkan dengan tanggungjawab itu, gagal untuk berbuat demikian.
4 ) Pelaksanaan hak-hak : Negara mestilah melakukan segala yang boleh dilakukannya untuk melaksanakan hak-hak yang terkandung.
5 ) Bimbingan ibu bapa dan keupayaan berkembang kanak-kanak : Negara mestilah menghormati hak dan tanggungjawab ibu bapa dan keluarga luas (komuniti) untuk memberikan bimbingan kepada kanak-kanak yang sesuai dengan keupayaan berkembangnya.
6 ) Kewujudan perkembangan : Setiap kanak-kanak mempunyai hak sedia ada untuk hidup, dan negara mempunyai obligasi untuk memastikan kewujudan dan perkembangan kanak-kanak itu.
7 ) Hak untuk mendapatkan nama dan kerakyatan : Kanak-kanak mempunyai hak terhadap nama sejak dilahirkan. Kanak-kanak juga mempunyai hak untuk memperolehi kerakyatan dan seboleh-bolehnya untuk mengetahui ibu bapanya dan dijaga oleh mereka.
8 ) Memelihara identiti : Negara mempunyai obligasi untuk melindungi, dan jika perlu memantapkan semula aspek-aspek asas identiti kanak-kanak itu. Ini termasuklah nama, kerakyatan dan pertaian keluarga.
9 ) Pemisahan daripada ibu bapa : Kanak-kanak mempunyai hak untuk tinggal bersama ibu bapanya melainkan jika ini disifatkan tidak secocok dengan kepentingan terbaik kanak-kanak itu. Kanak-kanak itu juga mempunyai hak untuk mengekalkan hubungan dengan kedua-dua ibu bapa jika dipisahkan daripada salah seorang salah seorang atau kedua-duanya.
10 ) Penyatuan semula keluarga : Kanak-kanak dan ibu bapa mereka mempunyai hak untuk meninggalkan mana-mana negara untuk memasuki negara mereka sendiri bagi maksud penyatuan semula atau bagi mengekalkan perhubungan anak-anak.
11 ) Pemindahan haram dan tidak boleh pulangan : Negara mempunyai obligasi untuk mencegah dan meremedikan penculikan atau penahanan kanak-kanak di luar negeri oleh seorang ibu atau bapa atau pihak ketiga.
12 ) Pendapat kanak-kanak : Kanak-kanak mempunyai hak untuk menyatakan pendapat mereka secara bebas dan menjadikan pandangan itu diambil kira dalam apa-apa perkara atau tatacara yang menyentuh kanak-kanak.
13 ) Kebebasan bersuara : Kanak-kanak mempunyai hak untuk menyatakan pandangannya, menerima maklumat, memberitahu idea atau maklumat, tanpa mengira sempadan.
14 ) Kebebasan berfikir, rasa hati dan beragama : Negara hendaklah menghormati hak kanak-kanak kepada kebebasan berfikir, rasa hati dan beragama, tertakluk kepada bimbingan ibu bapa yang sewajarnya.
15 )Kebebasan berpersatuan : Kanak-kanak mempunyai hak untuk berjumpa dengan yang lain, dan untuk menjadi ahli persatuan atau membentuk persatuan.
16 )Perlindungan privasi : Kanak-kanak mempunyai hak kepada perlindungan daripada gangguan ke atas privasi, keluarga, tempat tinggal dan surat menyurat dan daripada libel atau slander.
17 ) Akses kepada maklumat yang sewajarnya : Negara hendaklah memastikan kanak-kanak diberi akses kepada maklumat dan bahan daripada pelbagai sumber, dan negara itu hendaklah menggalakkan media massa untuk menyebarkan maklumat yang mempunyai faedah sosial dan kebudayaan kepada kanak-kanak, dan mengambil langkah untuk melindunginya daripada bahan yang memudaratkan.
18 )Tanggungjawab ibu bapa : Ibu bapa mempunyai tanggungjawab untuk membesarkan kanak-kanak, dan negara hendaklah menyokong mereka dalam hal ini negara hendaklahmemberikan bantuan yang sewajarnya kepada ibu bapa dalam pembesaran anak.
19 )Perlindungan daripada penyalahgunaan dan pengabaian : Negara hendaklah melindungi kanak-kanak daripada segala bentuk penganiayaan yang dilakukan oleh ibu bapa atau orang lain yang bertanggungjawab bagi jagaan kanak-kanak itu dan mewujudkan program sosial yang sesuai bagi pencegahan penyalahgunaan penganiayaan dan rawatan mangsa.
20 ) Perlindungan kanak-kanak tanpa keluarga : Negara diwajibkan memperuntukkan perlindungan yang khas kepada seorang kanak-kanak yang dilucutkan persekitaran kekeluargaannya dan juga memastikan bahawa jagaan keluarga alternatif atau penempatan institusi boleh didapati dalam kes sedemikian. Usaha-usaha untuk memenuhi obligasi ini hendaklah memberi perhatian yang sewajarnya kepada latar belakang kebudayaan kanak-kanak itu.
21 ) Pengangkatan : Dalam negara-negara di mana pengangkatan diiktiraf dan atau dibenarkan, ia hanya boleh dijalankan demi kepentingan terbaik kanak-kanak dan itu pun hanya dengan kebenaran pihak berkuasa yang berwibawa, dan perlindungan bagi kanak-kanak itu.
22 ) Kanak-kanak pelarian : Perlindungan khas hendaklah diberi kepada seorang kanak-kanak pelarian. Adalah menjadi obligasi negara untuk memberi kerjasama dengan pertubuhan yang berwibawa yang memperuntukkan perlindungan dan bantuan sedemikian.
23 ) Hak kanak-kanak kurang upaya : Seorang kanak-kanak mempunyai hak kepada penjagaan, pendidikan dan latihan khas untuk membantunya menikmati kehidupan yang sepenuhnya dan dihormati dan mencapai tahap tertinggi sikap dan tidak bergantung dan integrasi sosial yang boleh.
No comments:
Post a Comment